Recent, Ministerul Educației a adoptat măsuri controversate, cum ar fi instituirea unei „săli de detenție” pentru elevii care deranjează orele. Consider că această abordare nu face decât să întărească ideea că pedeapsa este soluția principală pentru comportamentele problematice ale copiilor. Nu este doar o măsură inadecvată, dar și dăunătoare dezvoltării copiilor pe termen lung!
În ultimii ani, am ajuns la convingerea că este nevoie de reformarea completă a sistemul educațional, și nu este singurul care are nevoie de schimbări radicale! În loc să ne concentrăm pe pedeapsă, ar trebui să ne îndreptăm atenția către găsirea cauzelor fundamentale ale comportamentului copiilor. Un prim pas important este stabilirea unui dialog deschis și constructiv între profesori, elevi și părinți. Fiecare copil are o poveste. Sesiunile regulate de discuție pot dezvălui problemele specifice ale fiecărui elev și pot facilita găsirea unor soluții personalizate. Înțelegerea motivelor care stau la baza comportamentului copiilor ne poate ajuta să intervenim într-un mod mai uman și eficient.
În același timp, integrarea unor terapeuți școlari în echipele educaționale ar aduce un plus de valoare. Acești specialiști ar putea colabora direct cu elevii pentru a aborda problemele emoționale și comportamentale. Consilierea individuală sau de grup, oferită de terapeuți, poate ajuta copiii să gestioneze stresul și conflictele interne, dotându-i cu instrumentele necesare pentru a-și îmbunătăți comportamentul. Astfel, îi ajutăm pe termen lung! Spunem că ei sunt viitorul. Să ne asigurăm că devin adulți echilibrați pe toate planurile.
De asemenea, implementarea unor cursuri de educație emoțională ar putea juca un rol crucial în dezvoltarea abilităților necesare pentru o viață socială armonioasă. Aceste programe nu doar că îi învață pe copii să-și gestioneze emoțiile, dar le oferă și abilități de comunicare eficientă și de construire a relațiilor interumane sănătoase. Astfel, elevii vor fi mai bine pregătiți să înțeleagă și să controleze comportamentele problematice.
Un alt aspect important este crearea unui mediu pozitiv în școli. Promovarea unui climat bazat pe respect și empatie, mai degrabă decât pe frică și pedeapsă, contribuie la o atmosferă în care elevii se simt în siguranță și motivați să învețe. Încurajarea comportamentului pozitiv prin recunoașterea și premierea eforturilor și realizărilor poate avea un impact semnificativ asupra dezvoltării elevilor.
Nu în ultimul rând, este esențial să oferim suport adecvat pentru profesori. Training-urile și resursele de formare continuă în gestionarea comportamentului elevilor și în aplicarea unor metode alternative de disciplinare vor pregăti cadrele didactice să abordeze problemele într-un mod constructiv și să creeze un mediu de învățare incluziv. Și profesorii au nevoie de ajutor, nu doar elevii.
Nu putem transforma educația într-un sistem de corecție! În loc de detenție, să alegem empatia și educația!