Organizaţiei de Management al Destinaţiei

Înfiinţarea Organizaţiei de Management al Destinaţiei Sinaia – O prioritate pentru promovarea și dezvoltarea turismului Sinăian

Stimați concetățeni,

cu ceva timp în urmă am făcut o vizită de documentare într-o regiune din Austria care se aseamănă din punct de vedere geografic, dar și economic, cu Valea Prahovei.

Regiunea se numește Montafon și face parte din Landul Vorarlberg, al doilea cel mai mic land al Austriei, ca suprafață, situat în extremitatea vestică a acesteia, la granița cu Elveția. Am decis să vizitez această regiune pentru că seamănă cu a noastră, cum am mai spus, dar şi la invitația unui fost coleg de liceu şi, pentru ceva timp, și de muncă, aici în Sinaia, înainte de a se stabili în Austria, cu aproape 35 de ani în urmă. Știam câte ceva despre Montafon și Vorarlberg, din spusele lui, dar și din alte surse (cărți, reviste, internet).

Landul Vorarlberg are o populație de aproximativ 400 000 de locuitori (Județul Prahova – aproximativ 700 000) la o suprafață de aproximativ 2 600 kmp. (Prahova – aproximativ 4 700!) și, ca ofertă turistică, în mare, aproape 300 km. de pârtii de ski, 4 orășele cochete (cel mai mare, cu o populație de aproximativ 40 000 de locuitori) și 18 km de țărm la un lac (Bodensee – Konstanz). Deci, o ofertă net inferioară (exceptând pârtiile de schi), față de Judeţul Prahova. Cu toate acestea, turismul realizează, acolo, peste 9 milioane de înnoptări/an (Prahova 1 170 000, în 2019, an record în turismul românesc!) și aduce la Produsul Intern Brut al Landului, aproximativ 2,5 miliarde de Euro! După câte știu eu, ponderea turismului în PIB-ul Județului Prahova este in jur de 60 de milioane de Euro!

Montafon, așa cum am mai spus, este o regiune a Landului Vorarlberg, așezată pe o vale îngustă (ca cea a Prahovei)  – Valea Illului și lungă de 39 de kilometri. Este compusă din 10 localități care însumează aproximativ 16 000 de locuitori. Ca atracții turistice, oferă, în mare, peste 200 km. de pârtii de schi, câteva lacuri de acumulare, o șosea transalpină (un fel de Transfăgărășan, dar mult mai mic 23 km, față de 57 km, al nostru) care trece munții la 2083 de metri, în Landul vecin – Tirol, parcuri de aventură, câteva terenuri de golf, un complex de trambuline pentru sărituri cu schiurile, peste 700 km. de trasee bine amenajate de cicloturism și aproximativ 500 km. de trasee pentru drumeții. Capacitatea de cazare a regiunii Montafon este de peste 17 000 de paturi (Sinaia, Bușteni și Azuga nu depășesc 7 000!), în 1 100 de structuri de cazare, care realizează peste 2,5 milioane de înnoptări și contribuie la PIB-ul regiunii cu aproximativ 300 de milioane de Euro.

Am vizitat câteva parcuri de aventură – cel mai impresionant mi s-a părut cel de la Allgäu, atracția principală a acestuia fiind un pod  suspendat (imagini aici), într-o pădure, la peste 30 de metri (practic, printre vârfurile copacilor, cu multe locuri de bellvedere care oferă priveliști de-a dreptul impresionante!), care aduce peste 400 000 de vizitatori/an, o instalație de bob de vară, tiroliană, un parc de distracții și recreere (fun park) – (imagini aici), cu strand în aer liber, zonă de picnic și un cort mare, pentru activități indoor, atât vara, cât și iarna, un parc de aventură indoor (printre altele!), șoseaua transalpină Silvretta Hochalpenstrasse, două lacuri de acumulare, două castele medievale, hoteluri, restaurante, și altele. De asemenea, am urcat pe munte, cu telecabina, și am luat masa la un restaurant care face parte dintr-un complex de localuri apres schi, cu o capacitate de peste 2 500 de locuri!

Am vrut să văd, în timpul vizitei, cum se poate ajunge la aceste cifre și să invăț cum ar putea ajunge și turismul prahovean, în general, şi sinăian, în special, aici. De aceea, am vizitat și sediul OMD Montafon Tourismus unde m-am întâlnit cu câțiva dintre membrii echipei executive și cu Directorul Executiv care ne-a organizat un workshop de două ore în care ne-a explicat în amănunt cum funcționează organizația, iar la sfârșit ne-a asigurat de tot suportul, atunci când vom înființa și noi OMD.

Concluzia: indubitabil, „vina” pentru succesele obținute de cei din Montafon o poartă organizarea și promovarea turismului! Acolo, acestea sunt făcute de o echipă de 50 de profesioniști (mulți dintre aceştia lucrează part-time!). Aceasta este echipa executivă a unei Organizații de Management al Destinației, constituită prin asocierea autorităților locale cu antreprenorii din turism, din transporturi, furnizori de servicii – închirieri de material sportiv (skiuri, snowboard-uri, mountain bike-uri, etc.), întreținerea acestuia, școli de ski, ONG-uri, firme de construcții, practic, toate părțile interesate în dezvoltarea turismului. Aveam cunoștință de asemenea formă de organizare, întrucât există și la noi, în țară (vezi Oradea, Timișoara, în curând, Brașov, Suceava, Mamaia!), dar am vrut să văd și cum e la alții, mai ales că OMD Montafon Tourismus (www.montafon.at) este cea mai de succes organizație din Austria, după  cea a Vienei.

OMD are menirea de a promova, dezvolta și organiza activitatea de turism din aria de acoperire a Unităților Administrativ-Teritoriale (UAT) asociate. OMD va alege, transparent, prin licitație, firma care va realiza brandul destinaţiei și-l va promova. De asemenea, tot transparent, prin licitație, va alege firma de consultanță care va realiza Strategia de Dezvoltare Turistică a Destinației, va colabora strâns cu aceasta și va transpune în practică Strategia.

Finanțarea OMD se face în cea mai mare parte din taxa de promovare turistică pe care turiștii o plătesc, și este încasată de către structurile de cazare (hoteluri, pensiuni, hosteluri, etc.), la recepție, transferată în contul Primăriei/Primăriilor, care, mai departe, o transferă în contul OMD. În consecință, aproape întreaga activitate a OMD este susținută din banii turiștilor! Am zis „aproape”, pentru că fiecare membru plătește, totuși, o taxă de membru, stabilită de comun acord, în AGA.

Mai sunt și alte surse de venituri la fondul OMD, pe care le-am menționat într-o postare anterioară pe blog (vezi aici)

Directorul Executiv răspunde în fața conducerii OMD, de corecta gestionare a fondurilor acestora, cât și a altora, atrase (europene, guvernamentale, locale sau de orice altă natură)!

În concluzie, după ce voi fi ales, voi propune noului Consiliu Local, dar și colegilor Primari ai stațiunilor Bușteni și Azuga, înființarea OMD.

Pentru orice posibile întrebări în legătură cu cele mai sus menționate, vă rog, dragi concetățeni să nu ezitați să mă contactați pe adresa de e-mail [email protected], sau la numărul de telefon 0722383692!

Vă mulțumesc anticipat!

Cu stimă,

Florin Gioga,

candidat independent la funcția de Primar al Orașului Sinaia.

1 thought on “Înfiinţarea Organizaţiei de Management al Destinaţiei Sinaia – O prioritate pentru promovarea și dezvoltarea turismului Sinăian”

  1. Ehei, abia acu’ viu d-acasa! Cred ca «teligentii galbeni» de la Sinaia, din cauza acestei poze le-a sclipit ideea si li s-a scrantit mintea s-o puie si ei la fel, insa cand ai mintea setată d-a-ndoaselea, iti iese exact pe invers, adica le-a iesit «de-am-pulea» (scuzati expresia, dar nici DEXUL de Sinonime nu a returnat ceva mai expresiv pentru aceasta mununata imbecilitate pe picioroange, de culoarea diareei acute). Nu ca n-ar fi putut, daca respectau proiectul initial, da’n puii mei, daca nu tai putin de colo, daca nu rupi putin de dincolo, daca n-o scartai putin pe la structura, n-o evazionezi putin pe la betoane, n-o gadili putin pe la vopsea, trafarete si bidinele, de unde dracu sa-ti iasa si tie d-o tablă pă conac? Pai nu?

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *